Saya Suka Dia…Saya Cinta Dia

Dia teman saya yang akrab. Banyak kisah menarik antara saya dan dia. Pengalaman hidup kami berdua penuh warna warni. Tiada kisah duka, hanya dipenuhi suka.

Selalu sangat saya merangkulnya dalam pelukan, mendakap erat atas dada. Dan kadang-kadang membiarkannya baring atas lengan. Menemani saya tidur sepanjang malam pada saban hari.

Dia  berbicara dengan bahasanya yang indah, tersusun dan dengan lenggok tersendiri. Sesekali bicaranya membuatkan  saya  senang tertawa. Dan lain kali pula bicara dia membuatkan saya sedih menangis.

Bicaranya meresap dalam jiwa, menjadikan saya selalu teringatkannya. Sungguh! Dia teman paling dekat dan paling setia.

Bila bersamanya, saya seakan lupa duka kesulitan hidup seharian yang dipenuhi kekeruhan. Dia meringankan rasa derita, menghembus rasa tenang dalam hati. Dia menghilangkan sesak dalam kepala, menyapu beban dalam fikiran.

Dia mengusir rasa jenuh saat saya bersendirian. Tidak ada sepi bila bersamanya. Dia membuatkan saya terasa ramai bila bersendiri. Dia menggantikan banyak orang bila mereka pergi meninggalkan saya.

Dia menjadikan masa saya dipenuhi manfaat dan faedah. Umur saya seperti sentiasa muda bila bersamanya. Dia menjauhkan saya dari melakukan pembaziran masa. Masa-masa yang saya lalui bersama dia begitu indah, sangat bermakna.

Dia tidak pernah lupa mengingatkan saya tentang peranan sebagai hamba ALLAH. Tanpa jemu, dia selalu memberi ingatan, memberi nasihat untuk sentiasa taat perintah-NYA. Jangan menjadi hamba yang ingkar. Dia mursyid penunjuk jalan kebenaran.

Dia juga selalu menasihati saya tanpa bosan akan tanggungjawab saya sebagai anak yang wajib taat dan berbakti pada ibu dan ayah. Sebagai saudara yang perlu mengambil berat dan berkasih sayang sesama saudara kandung yang lain. Dia pengikat hubungan kekeluargaan.

Kalau saya mahu menulis lagi, tentu banyak lagi yang dapat saya catatkan tentang teman sejati saya ini. Teman akrab yang setia. Saya tidak pernah jemu bersamanya. Saya tidak pernah letih melayannya.

Bila bersama dia, akal saya tumbuh subur. Jiwa saya menjadi bersih. Keyakinan dan kepercayaan saya bertambah-tambah.

Tahukah tuan dan cikpuan, siapakah dia yang saya suka dan cintai ini.

Dia adalah…SEBUAH BUKU.

Share

7 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge